Reducerea cu 33% a accizei la importul de automobile de lux nu va aduce mai mulți bani la buget

Proiectul politicii fiscale și vamale pentru anul 2017 a fost avizat pe 24 noiembrie, de Comisia parlamentară economie, buget și finanțe. Avizul însă nu a fost făcut public.
Potrivit unor deputați, politica fiscală și vamală pentru anul 2017, ar putea fi chiar aprobată, în primă lectură în ședința Parlamentului, de vineri, 25 noiembrie.

Asta chiar dacă pe pagina WEB a Parlamentului este plasat doar proiectul politicii fiscale și vamale pentru anul 2017 cu nota informativă a Ministerului Finanțelor, dar fără avizul Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe. La fel lipsesc avizele celorlalte comisii din Legislativ.

Documentul care prevede o serie de modficări în politica fiscală este însoțit doar de două avize: al ministerului Justiției și al Centrului Național Anticorupție (CNA).

Ministerul Finanţelor suspectat că promovează interese de grup

Avizul CNA este de fapt o expertiză a nivelului coruptibilităţii acestui proiect. Unele constatări ale CNA sunt extrem de aspre şi arată că anumite grupuri de interese ar sta în spatele modificărilor de taxe şi accize.

Astfel ofiţerii anticorupţie constată că de exemplu propunerea Ministerului Finanţelor de micșorare cu 33% a cotei accizului de la 3,72 euro până la 2,5 euro pentru autoturisme cu capacitate cilindrică de 3.000 cm. cubi (benzină) și cu capacitate cilindrică de 2.500 cm.cubi (diesel), „promovează interesul unui grup de persoane”.

lux-3

Potrivit CNA, calculele prezentate de Ministerul Finanţelor priivind scăderea de aproape cinci ori a importului de autoturisme cu capacitate cilindrică de 3.000 cm. cubi (benzină): de la 1.452 în 2014 la 300 unităţi în 2015 şi cu 25% a autoturismelor cu capacitate cilindrică de 2.500 cm. cubi (diesel) şi a veniturilor cu peste 43 de milioane lei nu ar fi suficiente.

„Autovehiclele din aceste poziţii tarifare grup sunt bunuri speficice unei anumite categorii de persoane”, precizează CNA şi recomandă păstrarea actualelor cote de acciz pentru că diminuarea nu va aduce mai mulţi bani la buget.

În acelaşi timp Ministerul Finanţelor susţine că reducerea accizului „de la 3,72 euro la 2,5 euro, este determinată de faptul că se constată reducerea numărului de autoturisme la capitolul respectiv, precum și diminuarea încasărilor din accize pentru categoria respectivă de autoturisme”.

Totodată în multe cazuri, mărimea accizului achitată depășea valoarea autovehiculului.

TVA de 8% la biocombustibili

Astfel CNA susţine că propunerea ministerului finanţelor de aplicare a cotei reduse a TVA de 8% în loc de 0% pe tot lanţul de producere şi livrare a biocombustibilului solid şi a materiei prime destinată producerii acestuia este una excesivă în raport cu situaţia actuală. Totodată CNA consideră că această măsură va afecta consumatorul final şi va lovi indirect în producătorii de materie primă şi biocombustibil solid. În consecinţă CNA susţine că propunerea ar urma să fie revizuită.

Ministerul finanţelor spune că „scopul modificării propuse prin aplicarea cotei reduse a TVA de 8% în loc de 0% este reducerea cheltuielilor bugetare în partea ce ţine de restituirea sumei TVA, precum şi reducerea cheltuielilor administrative aferente restituirii TVA la beneficierea de aplicarea cotei zero a TVA”.

Şi propunerea celor de la Finanţe de majorare de patru ori a impozitului pe unele bunuri imobiliare nu este apreciată pozitiv de specialiştii anticorupţie, care recomandă revizuirea şi adoptarea unei creşteri mai mici..

„Majorarea este una excesivă în raport cu contribuabili, instituind brusc o povară fiscală exagerată”, se arată în avizul CNA.

* * *

Acest material este realizat în cadrul Proiectului „Contracararea manipularii economice prin intermediul mass-media”, implementat de Asociația Obștească Centrul pentru Inițiative Europene „EuroPass”. Preluarea și diseminarea, integrală sau parțială, a acestui material de pe http://www.europasscenter.wordpress.com se poate face în mod gratuit și nu necesită acordul Centrului EuroPass.

Proiectul „Contracararea manipularii economice prin intermediul mass-media” este implementat cu susținerea financiară a Fundaţiei Soros-Moldova, Programul Mass-Media. Opiniile, constatările și concluziile din acest articol aparțin autorilor şi nu reflectă în mod necesar poziţia Fundaţiei Soros-Moldova.

Anunțuri