Aeroportul Mărculești – cine va câștiga pe urma schimbării gestionarului?

 

Aeroportul Internațional Mărculești, o întreprindere de stat, fondator şi gestionar al căreia este Ministerul Apărării, ar putea schimba administratorul, în cazul în care Guvernul va da curs proiectului de hotărâre elaborat de Ministerul Economiei, care pretinde la entitatea respectivă.

Ministerul Economiei (autorul inițiativei) argumentează necesitatea transmiterii Aeroportului Internațional Mărculești (AIM) și a zonei economice libere adiacente, care în prezent face parte din infrastructura entității, prin administrarea ineficientă la nivel managerial și corporativ al întreprinderii. Totodată se face trimitere la faptul că Ministerul Economiei ”deține competențe în aspectul promovării politicii statului în domeniul investițiilor în zonele economice libere și […] îmbunătățirii situației pe segmentul atragerii investițiilor”.

Deși justificarea pare să se încadreze în normele legale și ar trebui salutată, există câteva motive care pun la îndoială faptul că inițiativa va îmbunătăți situația economică a AIM. La mijloc este patrimoniul de care dispune AIM, dubiile privind capacitățile manageriale ale viitorului gestionar, dar și unele impedimente de ordin legislativ.

Istorie militară și umanitară

Aeroportul Internațional Mărculești este situat în nord-estul Republicii Moldova, la şase kilometri vest de orașul Florești și 150 de kilometri nord de Chișinău. A fost fondat în ianuarie 2004 prin ordinul Ministerului Apărări, în baza unei foste unități militare sovietice, având în prezent o destinație civilă. În perioada Războiului Rece Aeroportul Mărculești a făcut parte din rețeaua de baze aeriene pentru deservirea navelor de luptă și spionaj care operau pe flancul vestic al URSS.

După declararea independenței Republicii Moldova, aeroportul devine proprietate a tânărului stat, care însă nu are bani suficienți pentru a întreține și a opera infrastructura acestuia și avioanele moștenite. O parte din navele militare au fost vândute, iar cele de transport și civile au fost implicate în diverse programe umanitare sub egida ONU.

În căutarea de alternative autoritățile dispun în noiembrie 2001 reorganizarea aerodromului militar Mărculeşti în aeroport cu destinație mixtă – militară şi civilă – și îl includ în traficul internaţional de pasageri şi mărfuri. În iulie 2009 este publicată legea privind crearea unei zone economice libere pe teritoriul AIM, cu denumirea ”Aeroportul Internațional Liber Mărculești”, care este gestionat de întreprinderea de stat AIM. În actele oficiale ultima este și investitorul general al zonei.

O bază materială solidă, folosită de rudele şefilor Aeroportului

Pentru a înțelege ce potențial au întreprinderea și zona Mărculești, este necesar de trecut în revistă patrimoniul acestora. Potrivit datelor AIM, suprafața totală constituie 265 de hectare, iar pe teritoriu se află, printre altele:

  • Avioane și helicoptere în stare operațională;
  • Pistă de decolare-aterizare 1.500 x 40 metri cu patru căi de acces, care poate primi avioane de clasa AN 124 ”Ruslan” și C 17 ”Globmaster”;
  • Peron de parcare a aeronavelor cu suprafața de 24.000 metri pătrați;
  • Linie de cale ferată (240 metri) și nod de cale ferată (1 km);
  • Hangare cu suprafața totală de peste 7.600 metri pătrați și volumul de peste 36.000 metri cubi;
  • Complex de rezervoare petroliere cu capacitate de 14.000 tone;
  • Instalații frigorifice cu capacitatea de 1.500 tone;
  • Încăperi pentru laboratoare și ateliere pentru servicii tehnice:
  • Parc auto, unități de tehnică specială în stare funcțională;
  • Hotel pentru 50 de locuri, locuințe, cafenele, restaurant și o grădiniță.
  • Infrastructura energetică (gaz, electricitate) și de comunicații.

În afară de o bază materială solidă, în conformitate cu legislația din 2008 aeroportul și zona liberă beneficiază de un regim vamal și fiscal preferențial pentru implementarea de proiecte economice în condiții favorabile pentru atragerea investițiilor. În afară de prestarea serviciilor la sol și transport aerian, rezidenții au dreptul la afaceri în domeniile comerțului cu ridicata; producției industriale a mărfurilor; procesării agroalimentare; activități legate de sortarea, ambalarea și marcarea mărfurilor în tranzit; depozitare și construcții, și altele.

Deși toate ingredientele pentru succes sunt pe loc, planul de dezvoltare așa și nu s-a realizat, iar zona întreagă se află în stare de degradare. Evoluția indicatorilor principali ai întreprinderii de stat arată o scădere a veniturilor de la 39 de milioane lei în anul 2014 până la 7,4 milioane lei în 2015, dar și a profitului – de la 3.7 milioane lei în 2014 până la pierderi de peste 21 milioane lei în anul 2015.

Totodată întreprinderea doar în perioada 2013-2015, a înregistrat pierderi nete de 54 milioane lei, ceea ce se arată calitatea joasă a managementului acestui Aeroport, dar şi lipsa de strategie pentru dezvoltare, modernizare și o activitatea stabilă a entității. Ziarul de Gardă a relatat că majoritatea rezidenților AIM sunt firme fondate sau administrate de către rudele și prietenii managerilor aeroportului.

Datele oficiale relevă că în ultimii opt ani doar un singur rezident şi-a deschis afacere în zona economică liberă de la Mărculeşti. Poate din aceste motive pe pagina WEB a aeroportului nu există însă nici o informaţie despre cine sunt rezidenţii zonei economice libere şi cu ce se ocupă aceştia.

Controverse și semne de întrebare

Transmiterea întreprinderii în gestiunea altui minister nu semnifică că imediat va creşte calitatea managementului. Or, Ministerul Economiei este autoritatea publică centrală pe locul doi din cadrul Guvernului atât după numărul de întreprinderi în gestiune, cât și după valoarea capitalului administrat (5,96 miliarde lei în 2016).

Un raport al Ministerului Economiei arată că anul trecut veniturile din vânzări obținute de societăţile pe acţiuni şi întreprinderile de stat din subordine au fost în creștere cu doar 2% față de anul 2015 și au însumat circa 16,3 miliarde de lei.

Cele 26 de companii au obținut în 2016 un profit de circa 290 de milioane de lei, după pierderile de 4,2 miliarde de lei în 2015. Aceste fluctuații majore se datorează întreprinderii mixte moldo-ruse Moldovagaz, care a raportat în 2016 un profit pe hârtie de 262 de milioane lei, după pierderile de 3,11 miliarde în 2015.

După calitățile manageriale ar fi cazul de pus la îndoială și integritatea funcționarilor de la același minister. Să ne amintim despre perchezițiile efectuate în decembrie 2016 de către procurorii anticorupție la birourile instituției în legătură cu acuzațiile de management defectuos la o întreprindere de stat din subordinea Ministerului Economiei. Mai recent, în martie 2017, vice-ministrul Economiei Valeriu Triboi a fost reținut de către ofițerii Centrului Național Anticorupție și escortat la sediul CNA pentru interogare în legătură cu suspiciunile de corupție.

Potrivit Ziarului de Gardă, care a publicat o investigație despre Valeriu Triboi în octombrie 2015, vice-ministrul deține proprietăți de milioane și locuiește într-o casă de lux care este înregistrată pe numele mamei sale pensionare.

De aici și întrebarea logică: Este oare schimbarea proprietarului/gestionarului o garanție că situația economică a AIM se va îmbunătăți?

main632

Lovitură colaborării cu NATO?

Există încă un aspect care se pare că a fost neglijat în inițiativa Ministerului Economiei. Potrivit Hotărârii Guvernului nr.444 din 2002 privind reorganizarea aerodromului militar Mărculești în aeroport de dispunere comună a aviației militare și civile, obiectivul are o destinație duală și, în aceste condiții, nu este clar cum Ministerul Economiei va implementa politica de apărare și securitate a țării în cadrul Întreprinderii de Stat Aeroportul Internațional Mărculești.

De politica dată este responsabil Ministerul Apărării și în conformitate cu hotărârea de mai sus această autoritate are sarcina de a asigura pregătirea tehnico-materială a aeroportului în cadrul activităților desfășurate în domeniul apărării naționale. Întreprinderea la care pretinde Ministerul Economiei face parte din angajamentul asumat de Republica Moldova la nivel internațional pentru implementarea Programului Parteneriat pentru Pace și a obiectivelor din Planul Individual de Acțiuni al Parteneriatului Republica Moldova – NATO.

Eventuala transmitere a AIM în subordinea altei instituții ar putea afecta semnificativ realizarea angajamentelor internaționale și credibilitatea țării în fața partenerilor din Alianța Nord-Atlantică.

În acelaşi timp Ministerul Economiei susţine că transmiterea gestiunii asupra întreprinderii nu va influența asigurarea de către AIM a capabilităților operaționale ale Forțelor Aeriene ale Armatei Naționale.

Perspective incerte

Inițiativa de transmitere a Î.S. Aeroportul Internațional Mărculești (și a zonei economice libere implicit) sub controlul Ministerului Economiei a fost lansată în condițiile în care Guvernul promovează o agendă ambițioasă de reforme care se bat cap în cap cu proiectul expus mai sus.

Din acest punct de vedere există două aspecte care seamănă incertitudine și lasă loc pentru interpretări vis-a-vis de noul proiectul de hotărâre a Guvernului:

  • Una din prevederile noii Legi cu privire la întreprinderile de stat și municipale, despre care EuroPass a făcut referință recent, stabilește că în termen de cinci ani întreprinderile de stat urmează a fi transformate în entități publice sau lichidate;
  • Reforma executivului prevede că Agenția Proprietății Publice, care gestionează toate bunurile statului, va deveni o entitate subordonată deja Guvernului.

În aceste condiţii, pretențiile Ministerului Economiei privind preluarea Aeroportului Internațional Mărculești sunt de neînțeles. Asta dacă facem abstracție de faptul că până la finalizarea reformelor mai este mult, iar baza tehnico-materială a întreprinderii oferă o sumedenie de oportunități, care până acum au fost folosite doar de rudele managerilor Aeroportului.

* * *
Acest material este realizat în cadrul Proiectului „Contracararea manipularii economice prin intermediul mass-media”, implementat de Asociația Obștească Centrul pentru Inițiative Europene „EuroPass”. Preluarea și diseminarea, integrală sau parțială, a acestui material de pe http://www.europasscenter.wordpress.com se poate face în mod gratuit și nu necesită acordul Centrului EuroPass.
Anunțuri